Filter platformen
Toon filter

Medal of Honor

preview

In een nog niet zo lang vervlogen verleden werd aan winkelkassa’s een gevecht uitgevochten tussen de twee grootste WOII-shooters op console. In die confrontatie moest na enige jaren Medal of Honor het afleggen tegen Call of Duty, dat nog steeds de onbetwiste King of Online Games op console is.

In het donkerste hoekje van alle EA-studio’s heeft men echter gewerkt aan een comeback voor MoH, een comeback die zich net als de recentere Modern Warfare-games afzet van WOII en zich concentreert op hedendaagse conflicten. Met een releasedate die met rasse schreden nadert, was het dan ook broodnodig voor EA om een (private) beta op te starten om het ontwikkelingsteam wat feedback te geven. En nu bestaat er een soort beta waarin fans reeds tijdens hun eerste match weten dat ze een topper in hun handen hebben, dat deze game er eentje wordt om in te kaderen. Jammer genoeg behoort de beta van MoH geenszins tot deze soort. De multiplayer van het spel wordt namelijk ontwikkeld door DICE, de studio achter Battlefield. De invloed van de franchise is dan ook niet te negeren. Als je echter denkt: “een Battlefield gemixt met de goede oude speelstijl van Medal of Honor of Call of Duty, dat kan toch niet mislopen”, dan zit je fout.

Medal of Honor speelt zich af in Afghanistan, en dus speel je op beide maps en gametypes in de beta in een gelijkaardige omgeving. Team Assault in de ruïnes van Kaboel en Mission in een vallei/woestijn. Team Assault is een rare soort team deathmatch waarbij je niet per se als team het meeste kills moet hebben om te winnen, terwijl Mission een zwakke kopie van assault modus van Bad Company is. In beide gametypes is de epische actie van Bad Company ver zoek, zelfs in de grotere map van het  Mission-gametype. Dit in combinatie met de loomheid van de controls zorgt ervoor dat alles traag aanvoelt.

Wat tevens direct opvalt is dat men heeft geprobeerd een soort systeem met levels, unlocks, en klassen te ontwerpen, in navolging van CoD. Spijtig genoeg slaat DICE hier al meteen de bal mis. Per klasse (assault, spec ops, of sniper) heb je in het begin 1 geweer beschikbaar, afhankelijk van in welk team je zit.  Elke klasse levelt trouwens apart. Ook de keuze van de geweren is slecht gekozen, want blijkbaar vinden de mensen van het ontwikkelingsteam dat een M4 een submachine gun is en dat een M21 met red dot sight een echte sniper is. Degenen die Modern Warfare gespeeld hebben weten wel dat een M21 met red dot sight eerder een assault rifle is, namelijk de M14. Pas op een later level speel je de mogelijkheid vrij om als sniper een bolt action rifle te gebruiken, die op lange afstand niet eens dodelijk is.

Ook de rest van de geweren ogen, klinken en handelen niet naar behoren. Ze zien er eerder uit als een stuk plastic speelgoed dan als een middel om dood en verderf te zaaien en geven ook helemaal geen voldoening bij het halen van kills. Op andere vlakken ziet het spel er grafisch wel in orde uit, afgezien van de enorme hoeveelheid renderproblemen en bugs. Net als in Call of Duty heeft men gekozen om papier te laten rondvliegen en wat sfeereffecten en -geluiden te gebruiken, maar overdrijft daarmee zodat het hele gebeuren wat storend werkt. Special effects zoals een granaatontploffing ogen op afstand goed, maar van dichtbij zien ze er belachelijk slecht uit. Van ragdoll effects heeft men ook nog nooit gehoord, aangezien je wanneer je dood gaat gewoon dood neervalt en met je armen in de lucht op de grond ligt.


Het team achter Medal of Honor heeft tevens een beloningssysteem gemaakt, en dacht overduidelijk dat goed gestolen beter is dan slecht bedacht. DICE heeft namelijk ‘score chains’ geïntroduceerd. Per kill krijg je punten, als je een bepaalde hoeveelheid punten bij elkaar hebt gesprokkeld door kills te vergaren kan je een killstreak reward-achtige beloning inroepen, zoals een UAV of een Mortar Strike. In Battlefield zorgt zo’n mortieraanval voor een orgasme voor je oren, maar in Medal of Honor merk je niets meer van die intense geluiden omdat de gevechten meer kleinschalig zijn gemaakt zoals in CoD. Een onaangenaam neveneffect van deze ‘score chains’, samen met de zeer trage gameplay, is dat campen zeer aanlokkelijk wordt om killstreaks te verzamelen.

Het is bij ieder opgenoemd aspect van de beta, en neem van mij aan dat het bij alle ongenoemde aspecten ook zo is, dat DICE probeert zich in de richting van CoD te duwen, maar steeds opnieuw bang heeft te ver van zijn bekende Battlefield-ervaring af te wijken. Eigenlijk is wat DICE heeft gemaakt een snel te vergeten misbaksel van een Battlefield/Call of Duty-mix. Jammer, want zo’n crossover zou, indien goed gemaakt, gemakkelijk een van de beste shooters kunnen worden op console. CoD is namelijk een meer als een jachtluipaard, snel en dodelijk, Battlefield meer als een Alligator; traag maar indrukwekkend. Wat DICE deed, is de twee kruisen en uiteindelijk een nijlpaard bekomen.

Fan van Grote epische gevechten? Speel dan Battlefield: Bad Company 2. Toch liever snelle actie? Ga dan voluit voor Modern Warfare 2. Maar met onze ervaring van deze beta moeten wij voorlopig oordelen dat Medal of Honor nog veel zal moeten verbeteren om de aanschaf waard te zijn.

29 reacties

Avatar
Valthyr schreef reactie 1 op 05 Augustus 2010 om 02:14

Mja, het is dan ook een bèta. En ik hoop dat DICE als een debiel werkt aan de game zodat het leuk wordt. Want hoe graag ik in de bèta wilde, zo snel ben ik er ook weer mee gestopt. Enorme tegenvaller :S
Dus ik hoop nog op een multiplayer demo die alles rechtzet.. Maar dat zal wel weer niet.

Ik vind het stiekem echt *** dat de bèta zo tegenviel. Ik was namelijk enorm enthousiast.

Avatar
Anadocmer schreef reactie 2 op 05 Augustus 2010 om 10:40

Mee eens, via jullie de code bemachtigd maar was er (te) snel op uitgekeken, het viel me zwaar tegen, het was net geen Call of Duty en net geen Battlefield, het viel er ergens tussen in maar dan slechter afgewerkt. Hopelijk word dit nog verbetert.....

Avatar
SpartaX 93 schreef reactie 3 op 05 Augustus 2010 om 14:22

Ik vond de beta leuk (als je over de issues heen kijkt ;) ) maar nadat bijna ik alles had vrijgespeeld (iets meer dan 6 uur) was de lol er al weer af. Ik hoop dat DICE nog veel tijd erin steekt want dat kan het nog zeker gebruiken.

Avatar
Eckerr schreef reactie 4 op 06 Augustus 2010 om 13:33

Ik vind dat hier veel te snel conclusies genomen worden, door iemand die hoogstwaarschijnlijk nooit de hoogdagen van de Medal of Honor-franchise met Medal of Honor: Allied Assault heeft meegemaakt. Het lijkt dan ook eerder alsof deze preview is geschreven door iemand die na negen maanden nog steeds verknocht is aan Call of Duty: Modern Warfare 2 en zich daarop lijkt blind te staren. Deze impressie rekent trouwens de game veel te veel af op aspecten die juist eigen zijn aan een bèta, zoals inderdaad het ontbreken van de physics en het unlock-systeem dat nog niet helemaal gebalanced is en uitgewerkt zoals het hoort.

Ik vind het jammer dat een uitstekende site als X-Power het Medal of Honor-bèta artikel door een persoon als deze heeft laten schrijven, want naar mijn mening is deze preview allesbehalve objectief en goed onderbouwd met argumenten.

Avatar
SpartaX 93 schreef reactie 5 op 06 Augustus 2010 om 13:49

Idd, wat kan je verwachten van een beta... Veel te veel mensen kraken de game nu al af (ik ook voordat ik de beta speelde btw) door de vele issues maar daar moet je over kijken. Ik ga ervan uit dat ze naar de community luisteren en de fouten eruit halen (dat hoop ik toch tenminste).

Avatar
Eckerr schreef reactie 6 op 06 Augustus 2010 om 13:56

Met de ervaring die DICE heeft met multiplayergames en community is daaromtrent geen twijfel mogelijk. Hier wordt trouwens ook de illusie gewekt dat de bèta een idee zou moeten geven over de gehele game, wat bij Medal of Honor totaal niet het geval is, aangezien de singleplayer al door een andere ontwikkelaar gemaakt wordt.

Avatar
Davy schreef reactie 7 op 06 Augustus 2010 om 13:59

Maar met onze ERVARING van deze beta moeten wij VOORLOPIG oordelen dat Medal of Honor nog veel zal moeten VERBETEREN om de aanschaf waard te zijn.

Avatar
Eckerr schreef reactie 8 op 06 Augustus 2010 om 14:04

Jullie ERVARING werd NAUWELIJKS BEARGUMENTEERD en kan dus geen OBJECTIEF beeld geven aan de mensen die NIET zo VERSLAAFD zijn aan CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 2. Ik snap trouwens niet waarom het nodig is om hier te schreeuwen, zo ver liggen Vorselaar en Oostende nu ook weer niet van elkaar...

Avatar
Davy schreef reactie 9 op 06 Augustus 2010 om 14:31

Ik schreeuw daar trouwens niet, ik leg de nadruk op enkele kernwoorden van de conclusie (bij gebrek aan de functie om ze in het vet te zetten).

En jij als collega redacteur bij een andere site moet toch weten dat een tekst altijd wat beïnvloed is door de eerdere ervaring van een redacteur. En gelukkig maar dat we op deze ervaring kunnen teren.

Het is duidelijk een preview op basis van de beta (vermeld in de tekst) en de conclusie zegt duidelijk dat het een voorlopige beoordeling is.

Avatar
purevirus schreef reactie 10 op 06 Augustus 2010 om 14:39

ja idd, en als je wat aandacht he-ad besteed aan eerdere schrijfsels, dan wist je ook dat ik een hand-on van Bad Company 2 heb geschreven voor diens launch, en ik zeer lovend was over dat spel, dat wel reeds goed was uitgewerkt.

Avatar
Eckerr schreef reactie 11 op 06 Augustus 2010 om 14:43

Ik blijf erbij dat de stellingen die in deze preview ingenomen werden, niet beargumenteerd of onderbouwd werden en het daardoor lijkt alsof de man in kwestie de game gewoon geen kans geeft.

Oh, PureVirus, we moeten dus al jouw artikels lezen en dat zou het dan goedmaken dat je hier deze game onterecht de grond in boort? Naar mijn gevoel heb jij gewoon te hoge verwachtingen van een bèta en weet je niet hoe je deze dient te bespreking.

Avatar
purevirus schreef reactie 12 op 06 Augustus 2010 om 14:45

En je moet vooral niet komen zeveren dat ik nog nooit een MoH heb gespeeld. Mijn FPS-ervaring ben ik beginnen opdoen in de MoH-games in mijn jonge jeugdjaren, en de eerste gale die ik op mijn PS3 kocht was tevens een MoH. Ik weet best wat voor een spellen het waren en hoe ze speelden en aanvoelden. Deze reboot (toch online voorlopig) is helemaal niet zoals de vroegere games en is eerder een belediging van de roots van de franchise en van het ontwikkelingsteam van de singleplayer. Het getuigt trouwens van weinig vertrouwen van EA om de multiplayer door een ander team te laten maken.

Avatar
purevirus schreef reactie 13 op 06 Augustus 2010 om 14:48

Ik heb de beta van Halo 3 gespeeld, en een pre-release versie van CoD4. beiden waren prima uitgewerkt, en daar had ik perfect een lovende beta review van kunnen schrijven.
Maar als je je game in de media loopt aan te prijzen als de reïncarnatie van eenn topfranchise, dan moet je je uitspraken ook kunnen waarmaken, iets wat in deze zielige beta niet gebeurt.

Avatar
JohnnyricoMC schreef reactie 14 op 06 Augustus 2010 om 14:50

Mannekes mannekes, komaan hé, 't is een betatest, niet het eindproduct. Publieke Betatests worden juist gedaan om tekortkomingen te vinden, opdat het eindproduct beter is.

Levelups, unlocks en class-based gameplay is trouwens niet door de Call of Duty reeks geïntroduceerd, dit bestond al in games zoals Wolfenstein: Enemy Territory. 't zelfde geldt voor streak rewards: bestond al in eerdere games zoals de Unreal tournaments. Dus waarom er sprake is van stelen van Call of Duty snap ik toch niet.

Avatar
purevirus schreef reactie 15 op 06 Augustus 2010 om 14:53

Ik heb tevens ook meer de nadruk gelegd op het feit dat ze hun eigen battlefield ervaring geen eer aan deden , dan op het feit dat ze geen goede CoD hebben gemaakt, wat ook niet de bedoeling van het team was. ze probeerden een MoH te maken, die vroeger nu eenmaal kort bij CoD lag. een aangezien er geen recente game was buiten CoD om mee de concurrentie hoeven aan te gaan, hebben ze idd CoD-invloeden binnengehaald, maar dan niet goed uitgewerkt.

Avatar
Eckerr schreef reactie 16 op 06 Augustus 2010 om 14:55

Oké, je hebt gelijk, het is een kutgame, hij suckt helemaal, hoe durven ze zo'n bèta op de markt te gooien! DICE kent er niets van, ze weten niet eens hoe ze deftige shooters moeten maken, EA heeft stront in hun ogen en de bèta toont nu al dat zowel de singleplayer en de multiplayer zwaar gaan zuigen. Bovendien reken ik je vanaf heden, Thomas Huyghe, tot de top van de Belgische gamingjournalistiek. Het is immers zo dat vrijwel alle andere magazines en sites over het algemeen positief waren over deze bèta, dus blijkbaar ben jij dan echt de enige die het licht gezien heeft. De wereld ligt aan je voeten en ik zou zeker geen rekening houden met kritiek en feedback vanuit de community, want die randdebielen beseffen toch niet hoe perfect jij bent. Ze zeveren maar wat, maar diep vanbinnen weet je gelukkig dat er bij jou geen plaats voor verbetering meer is.

Proficiat, man!

Avatar
purevirus schreef reactie 17 op 06 Augustus 2010 om 14:55

@JohnnyricoMC: idd, maar aangezien CoD het meest bekende recente voorbeeld is, en MoH altijd al dicht bij CoD heeft gelegen, is het voor DICE niet lang nadenken om een soortgelijk systeem te introduceren. Zeker niet als je kijkt naar het succes van CoD

Avatar
purevirus schreef reactie 18 op 06 Augustus 2010 om 15:00

@ Eckerr: gedraag je eens als een deftige volwassene (of iets wat daarop trekt). Ik zeg helemaal niet dat ik de enige correcte mening heb, maar meningen verschillen, en ik heb net als u het recht op de mijne. Ik zeg ook duidelijk dat DICE beter kan, kijk maar naar Bad Company.
En er zijn voldoende anderen die mijn mening koesteren, maar die ook hopen dat er nog wat kan gedaan worden om de zovele fouten uit de beta weg te werken. physics, bugs en andere kleine problemen kunnen nog wel weggewerkt worden, maar grotere problemen en gameplay flaws zal men niet meer kunnen weggewerkt krijgen.

Avatar
purevirus schreef reactie 19 op 06 Augustus 2010 om 15:05

En net zoals JohnnyricoMC zei, het is geen eindproduct. Je moet aan de had van een preview niet beslissen om een spel al dan niet te kopen, daar dienen de reviews voor. Je laatste comment getuigt overigens voor weinig respect, en daarnaast heb geen enkel moment beweerd dat iedereen anders fout zit en ik me superieur vind vergeleken met de rest van de gamingwereld.
Dat zou ik eerder kunnen afleiden van jou uit hou comment, aangezien je me uitscheld.

Avatar
JohnnyricoMC schreef reactie 20 op 06 Augustus 2010 om 15:20

Dat van 'n beta en geen eindproduct geldt voor iedereen.
Gameplay problemen kunnen wel opgelost worden. In 'n publieke beta kijken ze niet alleen naar bugs maar ook hoe de game gespeeld wordt en of de gamers het product gebruiken zoals voorspeld in de use cases die opgesteld zijn. Zo kunnen ze balancing verbeteren.

Avatar
purevirus schreef reactie 21 op 06 Augustus 2010 om 15:43

ik doelde eigenlijk op speelstijlen, dan wordt het al moeilijk om je multiplayer zodanig aan te passen om de manier van spelen te veranderen. Althans zonder de releasedate te verschuiven, iets wat EA niet direct zal willen door de cncurrentie van Black Ops en andere games in het najaar.
Maar je hebt in weze wel gelijk; het kan. En dat zullen we dan wel moeten zien met het eindproduct, waar de review over handelt.

Avatar
$0rr0w schreef reactie 22 op 06 Augustus 2010 om 17:13

@Eckerr: eerst en vooral vind ik je respectloos. Het gaat hier om een persoonlijke ervaring met een beta en die ligt voor iedereen anders. Ik heb de beta zelf ook gespeeld en na al die reclame rond het spel had ik er veel meer van verwacht. Ik zeg hierbij niet dat de afgewerkte versie ook een tegenvaller van formaat zal zijn, maar men kan geen preview schrijven van wat een spel zou kunnen worden. Enkel afgaande op de speelbare beta kan een mening neergeschreven worden. Kleine extra: heel veel mensen die ik ken die de beta gespeeld hebben delen de mening dat het niet goed was.

Avatar
Eckerr schreef reactie 23 op 06 Augustus 2010 om 17:32

Ik begrijp je reactie, $0rr0w, maar ik zie niet in waar ík in de fout ging of zogezegd respectloos was?

Avatar
Tallyshizzle schreef reactie 24 op 06 Augustus 2010 om 17:52

Misschien is het wel die sarcastische reactie ;)

Avatar
Slimdavy schreef reactie 25 op 06 Augustus 2010 om 18:05

Zo, wat is dat weer allemaal hier.

Het woord 'collegialiteit (kameraadschap onder collega`s)' staat duidelijk niet in jullie woordenboek, want het is nu al de tweede maal dat er zo hitsig wordt gereageerd of zo kinderachtig wordt gedaan tegenover X-Power. Sam, je hebt ambities om jezelf tot de top van de gamejournalistiek te knokken (en ik vind dat kritiek altijd op zijn plaats is), maar probeer je dan ook zo te gedragen. Jij en enkele vriendjes lokken natuurlijk de reacties uit van Thomas, die zelf blijkbaar niet ervaren genoeg is om dat gedoe te negeren (no offense in dit geval).

Lees even je reacties na, dan hoop ik dat je zelf beseft dat vooral je latere reacties niet meer serieus te nemen zijn. Een beetje met modder smijten kan iedereen, maar begin dan eerst bij jezelf. Nogmaals, ik vind je een chille gozer en ik waardeer je kritiek, maar neem van me aan dat dit niet de juiste houding is. Ik lees dagelijks crap en vreemde recensies/impressies op andere sites, maar daar lig ik echt niet wakker van. Daar spendeer ik mijn kostbare tijd niet aan!

Thomas schrijft hier zijn persoonlijk oordeel neer en als dat niet toetst met je eigen mening, dan kan dat. Je mening is zeker niet superieur en is al helemaal niet de enige juiste. Doe dan ook niet alsof dat wel zo is. Als ik je tweets mag geloven, draag je ons een warm hart toe, waarvoor dank natuurlijk.

Dus moraal van het verhaal: opbouwende kritiek is altijd welkom, maar probeer het allemaal even binnen de lijntjes te houden. Ik krijg namelijk barstende hoofdpijn van al dat over en weer gebrabbel. Ugh! ;)


Avatar
Eckerr schreef reactie 26 op 06 Augustus 2010 om 18:43

"Als ik je tweets mag geloven, draag je ons een warm hart toe", zo is het, Davy, en respect voor je bemiddelende houding!

Avatar
Gizmo schreef reactie 27 op 07 Augustus 2010 om 01:48

Ik ging me hier eigenlijk buiten houden, maar vind het ergens toch m'n plicht hier even m'n zegje te doen.

Sam, ik begrijp wat je wilt zeggen, maar je moet deze preview vanuit verschillende hoeken kunnen bekijken.

Tuurlijk zal MoH met MW2 vergeleken worden, dat wisten de developers nog voor ze de eerste pixel op het scherm toverden. En ja, ik vind MW2 op dit punt ook beter, waarom? Persoonlijke voorkeur, voelt beter aan, ziet er beter uit (the list goes on).
Wil natuurlijk niet zeggen dat MoH geen goede games zal worden, in tegendeel, ik twijfel geen seconde aan het feit dat deze titel potten zal breken!

Maar waar de schrijver van dit artikel misschien wat objectiviteit verliest in z'n preview, doe jij dat met je reactie.
Iedereen zal al eens z'n persoonlijke voorkeur laten blijken, 't is iets wat we allemaal al hebben gedaan bij het schrijven van dergelijke artikels, god knows I have. En is daar iets mis mee? Ik vind in elk geval van niet.
Toegegeven, het artikel is iets negatiever dan hoe ik erover denk, maar wel terecht als je het mij vraagt.

Ik heb al parels van games negatieve reviews zien krijgen en complete crap titels monster scores zien halen waar ik me dan soms afvraag wat die mensen aan het roken waren bij het schrijven van de reviews. Deze valt buiten dat vakje.

Greetz
Giz

Avatar
$0rr0w schreef reactie 28 op 07 Augustus 2010 om 10:43

laten we allemaal samen de beta gaan spelen met elkaar. less talking more fragging :p

Avatar
Tazer schreef reactie 29 op 07 Augustus 2010 om 14:41

Ik moet zeggen dat ik het nog best wel lekkere actie online vind. Het lijkt ontzettend op CoD, maar de wat mij betreft grootste fouten van CoD zijn eruit gehaald, zo is het een stuk moeilijker, en dat is al heel wat. CoD is te makkelijk, killen gaat te makkelijk, je drukt op LT, je drukt op RT, en klaar. Bij dit spel komt wel wat meer mikken aan te pas. Ook is er geen killcam, en lijkt het mij wat gebalanceerder, heerlijk. De wat lome bewegingen zijn geen probleem, ik kan me voorstellen dat een soldaat ook niet constant als een konijn aan het heen en weer huppelen is. Als ze dit spel nog goed gaan uitwerken, iets mooier maken, het reward systeem uitwerken, dan verslaat het CoD wat mij betreft...

Geef een reactie

:alien: (a) :@ :beer: :cmon: :coffee: :S :'( :death: (6) :dontknow: :drool: :dunno: :$ :gift: :x :lmao: (l) >< 8-) :note: :o :retard: :( :sarcastic: :satisfied: :| :P :sick: |) :) :sunglasses: :surprised: :teeth: :thief: :D :whistle: ;) :worried: :yelling: :zipped:

Je dient aangemeld te zijn om een reactie te plaatsen.

Artikel info

Avatar
Auteur
Thomas Huyghe
Datum
5 augustus 2010
Gamertag
PUREVIRUS BE

Game info

Boxart

Beschikbaar op
  • X360
Game
Medal of Honor
Publisher
Electronic Arts
Developer
EA Games
Genre
First-person Shooter
Release
15/10/2010

Game score

7-/10

Relevante links